CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »
♥ ALLAH without me is stiil ALLAH but me without ALLAH is nothing ♥ Di saat bersendirian baru kita sedar yang kita hanya ada Tuhan ♥ Sesungguhnya, tudung labuh itu tidak pernah menjadikan dirimu insan yang paling solehah.Kerana kau tidak pernah tahu nilaian solehah di mata Tuhan ♥

Thursday 28 March 2013

Syukurilah


Bismillahirrahmannirrahim..
Assalamualaikum w.b.t , Segala puji bagi Allah. Tuhan yang Maha Berkuasa ke atas semua perkara.
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...
Masih berpeluang saya menulis entry untuk sahabat-sahabat sekalian.

''Syukur''

Bila sebut tentang syukur.
Syukur adalah sifat yang perlu ada dalam diri setiap manusia, kenapa kita perlu bersyukur? Jawapannya yaa..perlu kerana tanpa sifat syukur ini seseorang itu mungkin akan lupa diri,lupa daratan.. Mereka akan merasakan diri mereka sebenarnya sempurna. Manusia itu mudah lupa, leka dan kadang lalai dengan nikmat yang telah diberikan oleh Allah swt. Begitu banyak dan besar nikmat yang telah diberikan kepada kita, yang mana tidak ternilai nikmat itu

Firman Allah SWT : '' Dan jika kamu menghitung nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu, tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.'' (Surah An-Nahl, ayat 18)

Begitu banyak nikmat Allah yang telah diberikan kepada kita. Nafas, udara, kekayaan, kejayaan, kemewahan, baju, kereta. Semua itu milik Allah. Milikilah apa jua yang kamu inginkan didalam hidup ini. Tapi jangan lupa tidak satu pun yang ada di dunia dan alam semesta ini terlepas dari ciptaan Allah. Semua itu adalah milik Allah. Allahu !! Maha Kaya Allah SWT. Begitu fakirnya kita. Lalu apa yang milik kita?? Adakah apa yang kita miliki sekarang ini adalah milik kita?? Tiada satu pun kepunyaan kita melainkan semua yang kita milik sekarang ini adalah pinjaman daripada Allah untuk kita. Bahkan diri kita sendiri pun adalah milik Allah.


''(Yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka berkata “Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami akan kembali'' – Innalillahi Wa inna Ilaihi Rajiun. 
(Al-Baqarah : 156.)

Bila Allah memberikan nikmat ke atas mu, bersyukurlah...jangan kau sombong wahai diri dengan nikmat yang dipinjamkan kepada mu. Bila-bila masa sahaja semua pinjaman ini akan ditarik kembali bila Dia mengkehendaki. Tiada yang perlu dibanggakan, disombongkan hakikatnya semua ini adalah milik Allah SWT. Hidup ini seperti roda, kadang kita berada di atas dan kadang juga kita akan berada di bawah. Itulah kehidupan yang kekadang berubah musim menunjukkan tiada yang kekal di dunia ini. Seorang bayi yang baru lahir ke dunia akan membesar menjadi kanak-kanak,remaja,dewasa,tua. Yang hidup pasti merasakan mati. Dunia juga akan pergi bila samapai waktunya. Dan akan bermulalah akhirat. Tiada yang kekal melainkan Allah SWT. Semua akan musnah.

Terkadang apa yang kita inginkan dalam hidup ini tidak sama seperti apa yang kita dapat, atau kita kecapi hari ini. Kita merungut , kita tidak puas dengan apa yang kita miliki sekarang ini. Sentiasa ingin yang lebih dan lebih baik dari apa yang kita miliki sekarang ini. Manusia yang memang tidak pernah merasa cukup dan puas ketika diberikan nikmat oleh Allah SWT.

Dari Ibnu 'Abbas, ia mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang bisa memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” 
(HR. Bukhari no. 6436) 

Bila kita mendapat sesuatu kadang kita merungut

'' Kenapa dapat macam nihh jee''
''Aku nak yang lebih baik dari ini..''
'' Aku nak dapat lebih lagi dari nihh..''

Syukurilah...apa jua yang telah diberikan untukmu. Disaat kita inginkan yang terbaik kita lupa apa yang kita miliki sekarang ini adalah yang lebih baik untuk kita. Mungkin apa yan kita rasakan baik untuk kita belum tentu baik di sisi Allah. Jangan tangisi apa yang bukan milik kita, jangan iri hati dengan kelebihan dan nikmat orang lain. Yakinlah  , Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Bersyukurlah setiap masa kepadaNya. Tidak kira apa jua keadaan kita senang,susah,kaya,miskin. Teruslah bersangka baik kepada Allah..

Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras." (Surah Ibrahim 14 : 7)



"Siapa yang tidak bersyukur dengan benda yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan benda yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab."
(Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad pada bab Awal Musnad Ahli Kufah: Baki Hadis al-Nu'man bin Basyir r.a.)


Jika nikmat yang sedikit sahaja kita tidak mampu bersyukur inikan pula nikmat yang lebih banyak. Allah telah mengurniakan dua tangan kepada kita. Alangkah indahnya dan cantiknya kurniaan Allah. Dia memberi tangan agar kita dapat merasa, memegang, menyentuh dan sebagainya. Allah memberikan kita sepuluh jari tangan dan sepuluh jari kaki dalam keadaan sempurna. Sudahkah kita menadahkan tangan untuk meminta keampunan kepadaNya, menyatakan syukur kepadaNya atas segala nikmat yang telah diberikan kepada kita.

Ucapkanlah ''ALHAMDULILLAH''. Begitu sombongnya kita jika dalam sehari kita mempunyai 24 jam dan hanya sesaat mengucapkan perkataan syukur dalam sehari. Allahu ! Semoga kami tergolong dikalangan hambaMu yang sendiri bersyukur di atas nikmat yang sedikit mahupun yang melimpah ruah.....AAMIIN

♥ Semoga Bermanfaat ♥

0 ulasan: