CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »
♥ ALLAH without me is stiil ALLAH but me without ALLAH is nothing ♥ Di saat bersendirian baru kita sedar yang kita hanya ada Tuhan ♥ Sesungguhnya, tudung labuh itu tidak pernah menjadikan dirimu insan yang paling solehah.Kerana kau tidak pernah tahu nilaian solehah di mata Tuhan ♥

Friday 14 March 2014

Tiada satu pun ujian yang melemahkan




Ada saat mulut terdiam seribu bahasa, kaki mulai lemah melangkah. Hati mulai meronta-ronta dengan seribu persoalan yang bermain di kotak fikiran. Teringin rasanya aku meluahkan segala yang terpendam, segala yang ditanggung.

“Dan kerana Tuhanmu, bersabarlah.” (Al-Muddassir, 74:7)

Segala yang berlaku berjalan sesuai dengan kehendak yang Maha Esa. Pernah jua diri terasa terlalu lemah untuk menghadapinya. Ternyata aku salah , Dia tidak pernah meninggalkan aku ketika tiada sesiapa di sisi saat aku betul-betul rapuh dalam langkah. Ya ! Terima kasih ya Allah. Ketika hati tidak mampu menanggung segala yang di rasa, Dia memujuk hambaNya yang lemah ini melalui ayat-ayat cintaNya yang tiada tandingan. Ketika mata sudah tidak mampu menahan takungan kolam air mata, Dia memberi kesempatan kepada hambaNya yang kerdil ini untuk meluahkan segala rasa hati melalui sujud kepadaNya. Apa lagi yang aku harapkan seandainya yang aku inginkan dalam hidup ini hanya Redha Allah dunia dan akhirat ku.

‘’ Sudah berapa banyak bahu yang aku pinjam untuk bersandar ketika aku lemah dan berkongsi kesedihan. Ternyata aku hanya perlukan sebuah lantai untuk aku bersujud dan meluah kepadaNya’’

Hari demi hari semakin banyak nikmat yang aku nikmati, nafas, udara, tangan, kaki, mata, telinga dan semua ini dengan sedikit syukur di dalam diri. Dan sampai suatu saat nanti , semua ini akan dikembalikan kepada Dia yang Maha Kaya. Mungkin kerna aku belum benar-benar kukuh cintaku kepadaNya dan disebabkan itu aku mudah rapuh tentang soal hati. Begitu besar cinta Allah kepada HambaNya sehingga perkara kecil jua aku terasa kasih sayangNya.

Terima kasih ya Allah! Sampai suatu saat aku muhasabah diri ini, masih jauh perjalanan yang perlu aku hadapi. Akan terdapat pelbagai liku dan ujian yan sedang menanti. Dari mana kekuatan itu perlu aku jana, tanpa secebis kekuatan yang dipinjamkan Allah kepada aku. Langit tak selalunya cerah kadang hujan turun disaat aku mencari-cari di mana matahari. Laut tak selalunya tenang akan ada setiap saat ombak yang memukul pantai. Hidup pula tak selalunya bahagia akan datang suatu saat kita tidak sekuat biasa, kita tidak seramah biasa.

Semua akan berubah, dari masa ke semasa segalanya akan berubah kerana aku tahu tidak aka nada sesuatu pun di dunia ini yang kekal melainkan Allah yang Maha Kekal.




“Ihfazillah Yahfazka,jagalah Allah, maka Allah akan menjagamu”





♥ Semoga Bermanfaat ♥

0 ulasan: